Screen Time Index | Mister Spex

Screen Time Index

  • Korkein
    ruutuaika


    Yhdysvallat
    Viettävät eniten aikaa ruudun ääressä. (+44,9 % enemmän kuin globaali mediaani)
  • Lyhyin
    sosiaaliseen mediaan käytetty aika


    Suomi
    Suomalaiset käyttävät sosiaalista mediaa vain 57 minuuttia päivässä.
  • Korkein videopelien pelaamiseen käytetty aika.


    Irlanti
    He viettävät eniten aikaa pelaten videopelejä (74 minuuttia päivässä), heitä seuraa Meksiko (73 minuuttia päivässä) sekä Yhdysvallat (69 minuuttia päivässä)
  • "Varmistaaksesi, että hoidat silmiäsi parhaalla mahdollisella tavalla, suosittelemme sinulle kostetuttavien silmätippojen käyttöä. Käytä myös silmiä rentouttavia tekniikoita, kuten palmingaa, ja harkitse sinisen valon suodatinta etenkin silloin, jos vietät iltaisin paljon aikaa näytön äärellä."
    - Benny Bendt, optikko, Mister Spex.

Screen Time Index

Kuinka paljon aikaa ihmiset viettävät ruudun edessä päivittäin?

Mister Spex silmien terveys on kaiken tekemisen sydämessä, ja mietimme aina, miten voimme parhaiten suojata silmiesi terveyttä. Covid-19-pandemian vuoksi monet ihmiset kaikkialla maailmassa työskentelevät ja opiskelevat kotona. Ruutuaika on vääjäämättä lisääntynyt, kun yhä useammat kokoukset, oppitunnit ja sosiaaliset tilaisuudet tapahtuvat verkossa. Useissa tutkimuksissa, mukaan lukien meidän omassa trendiraportissamme vuodelta 2018, joka toteutettiin yhteistyössä saksalaisen Institute of Trend and Future Research -tutkimuskeskuksen kanssa, on tutkittu pitkittyneen ruutuajan mahdollisia negatiivisia vaikutuksia silmiemme yleiseen terveydentilaan. Toistaiseksi voimme tehdä vain oletuksia nykyisten lockdown-rajoitusten pitkäkestoisista vaikutuksista, mutta tiedämme kuitenkin jo nyt, että ruutuajalla on suora vaikutus silmiemme terveyteen, ja että se voi johtaa silmien väsymiseen, kuivumiseen ja ärsyyntymiseen sekä verkkokalvon vaurioitumiseen.

Mister Spex haluaa rohkaista ihmisiä tarkkailemaan itse ja tarvittaessa kyseenalaistamaan oman päivittäisen ruutuaikansa määrää – se voi vaikuttaa heidän silmiensä terveyteen ja yleiseen hyvinvointiinsa.

Tästä syystä olemme antaneet tutkimustoimeksiannon, jonka tulokset esittelevät, kuinka ruutuaikakäyttäytyminen vaihtelee eri maissa. Tulokset osoittavat, että ruutuaikakäyttäytyminen vaihtelee suuresti eri kulttuureissa. Data-analyysin perustana on Taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestön (OECD) valitsemat 25 maata, joista kerättiin laajaa, vertailukelpoista dataa opiskelun ja työn ulkopuolisesta vapaa-ajan ruutuajasta. Tulokset näyttävät, kuinka monta minuuttia keskimäärin henkeä kohti vietetään ruudun edessä työn ja opiskelun ulkopuolella. Globaalin Covid-19-pandemian myötä ihmisten kokonaisruutuaika on jälleen merkittävästi suurempi.

Data paljastaa, kuinka monta minuuttia päivässä keskimääräinen henkilö näissä maissa viettää katsellen televisiota tai suoratoistopalveluita, pelaten videopelejä ja katsoen sosiaalista mediaa. Lukemat kerättiin, jotta voitaisiin laskea kunkin maan vapaa-ajan ruutuajan poikkeama mediaanista. Puhelimella vietetty ruutuaika sisällytettiin mukaan, jotta saataisiin käsitys siitä, kuinka paljon aikaa ihmiset eri maissa viettävät älypuhelimillaan. Tavoitteenamme näiden tietojen julkaisemisella on innostaa ihmisiä ajattelemaan laajemmin sitä, kuinka paljon aikaa he käyttävät ruudun ääressä ja kuinka tämä voi vaikuttaa heidän silmiensä pitkäaikaiseen terveyteen.

Vapaa-ajan ruutuaika
  • TV
  • Suoratoisto
  • Videopelit
  • Sosiaalinen media
  • Älypuhelin
  • Kokonaispoikkeama mediaanista, %
Pistemäärä yhteensä
  • Pistemäärä yhteensä
Tutkimusmenetelmä

Kaikki Taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestön (OECD) jäsenvaltiot analysoitiin käyttäen valikoituja vaikuttavia tekijöitä tutkimusalueilla "Vapaa-ajan ruutuaika minuutteina päivässä".

OECD-jäsenmaista mukaan ei voitu ottaa Chileä, Viroa, Kreikkaa, Islantia, Japania, Latviaa, Liettuaa, Luxemburgia, Slovakiaa, Sloveniaa, Tšekin tasavaltaa eikä Unkaria yhteensopivuuden varmistavan datan puuttumisen vuoksi.

Data kerättiin 15.10.2020.

Laskenta

Jotta kaikkien tutkimuksessa mukana olevien maiden tuloksia voitiin verrata, tulokset vakioitiin asteikolla 0–100. Maa, jonka vaikuttavan tekijän kokonaistulos oli korkein, sai pistemääräksi 100. Maa, jonka vaikuttavan tekijän kokonaistulos oli alhaisin, sai pistemääräksi 0. Kaikkien muiden maiden tulokset sijoitettiin välille 0–100 suhteessa niiden tuloksiin. Tutkimusalueen lopullinen tulos oli alueen kaikkien vaikuttavien kenttien pisteiden yhteissumma.

Esimerkki: Ensimmäisen tutkimusalueen arviointitulos oli seuraavien tekijöiden vakioitujen tulosten summa: "TV", "Suoratoisto", "Videopelit", "Sosiaalinen media" ja "Älypuhelin".

Lopullinen tulos oli molempien alueiden pistemäärien summa. Molemmat alueet vakioitiin asteikolla 0–100 lopullisen sijoituksen laskemiseksi.

Vakioinnissa käytettiin seuraavaa kaavaa:

Asiantuntijamme auttavat sinua mielellään

Usein kysyttyäUsein kysyttyäYritystiedotYritystiedot09-2311 350809-2311 3508

Maksutavat

Klarna LogoVISA LogoMastercard LogoS-Pankki LogoDanske Bank LogoAktia LogoNordea Logo

Toimitustavat

posti Logo

Turvallinen ostospaikka

Suomenvarmakauppa Logo